کتابخانه من

محلی برای سرگرم شدن، همراه با بالا بردن دانش شما

کتابخانه من

محلی برای سرگرم شدن، همراه با بالا بردن دانش شما

من علیرضا امینیان هستم. 12 سالمه و مطالعه رو دوست دارم. توی این وبلاگ چیزایی که می خونم و ازشون اطلاعاتی به دست میارم رو با شما به اشتراک میذارم. ممکنه لابلای این اطلاعات مسابقه و بازی های جدید هم براتون بذارم.

آخرین مطالب
  • ۹۹/۰۴/۲۰
    دژ
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۱۷ تیر ۹۹، ۲۲:۳۰ - آقای سه نقطه
    :|
  • ۱۲ خرداد ۹۹، ۲۳:۵۳ - ناشناس
    ببخشید

جنگل کونگو

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳ ق.ظ
جنگل کنگو دومین جنگل بزرگ دنیا پس از جنگل آمازون به شمار می رود . در حدود دو سوم این جنگل بسیار بزرگ در کشور کنگو قرار گرفته و مابقی آن در کشورهای گابن ، کامرون و گینه استوایی قرار دارند ...

جنگل های استوایی کنگو یا  Congo rainforest در قاره  آفریقا و در حوالی خط استوا واقع شده است و یکی از بزرگترین و طولانی ترین رودهای جهان از میان این جنگل عبور می کند ، این رود که رود کنگو نام دارد ، نقش مهمی در اکولوژی این جنگل ایفا کرده و اهمیتی اساسی در بقا  حیات جانوری این منطقه دارد . گونه های متنوع جانوری از قبیل فیل ، شامپانزه ، گوریل ، بابون ، زرافه ، طاووس و سایر پرندگان مختلف استوایی در این جنگل زندگی می کنند .  صید و شکار بی رویه حیوانات در این مناطق که عموما به صورت غیر قانونی انجام می شود ، بسیاری از گونه های جانوری این جنگل را در خطر انقراض قرار داده است. البته خوشبختانه میزان قطع درختان و نابودی مناطق جنگلی در این منطقه چندان گسترده نبوده و به نسبت جنگل های آمازون در آمریکای جنوبی دارای شرایطی بهتر است .  در این جنگل نیز همانند سایر جنگل های استوائی انواع حیوانات زندگی می کنند . برای نمونه نوع شامپانزه کوتوله یا  pygmy chimpanzee تنها در این جنگل وجود داشته و در هیچ جای دیگری از دنیا دیده نمی شود . اسب آبی از دیگر جانوران این منطقه است که به دلیل علاقه مردم بومی به گوشت وی ، مورد شکار گسترده قرار گرفته و این موضوع علی رغم وجود قوانین منع کننده ، همچنان به وفور مشاهده می شود . فیل های آفریقایی ، گوریل های موسوم به "lowland gorillas" ، زرافه ، گور خر ، طاووس ، ببر و شیر آفریقائی ، انواع مار و بسیاری از دیگر جانوران استوایی نیز در این مناطق مشاهده می شوند.

مناطق شمالی و جنوبی این جنگل خشک تر بوده و به دشت های ساوانا منتهی می شوند . مناطق غربی آن به سواحل گینه ، گابن ، کامرون و جنوب نیجریه و بنین منتهی می شود . مناطق شرقی جنگل نیز کوهستانی است و به ارتفاعات Albertine  ختم می شود .  

جنگل استوائی کنگو دارای بیست منطقه مجزای زیست محیطی طبیعی است که هر یک دارای اکوسیستم خاص خود هستند . میلیون ها نفر از مردم کشورهای آفریقایی حوزه این جنگل ، برای گذران زندگی خود وابسته به منابع گیاهی و حیوانی آن هستند. 


برای دیدن تمام جنگل های زیبا بر روی اینجا کلیک کنید