کتابخانه من

محلی برای سرگرم شدن، همراه با بالا بردن دانش شما

کتابخانه من

محلی برای سرگرم شدن، همراه با بالا بردن دانش شما

من علیرضا امینیان هستم. 12 سالمه و مطالعه رو دوست دارم. توی این وبلاگ چیزایی که می خونم و ازشون اطلاعاتی به دست میارم رو با شما به اشتراک میذارم. ممکنه لابلای این اطلاعات مسابقه و بازی های جدید هم براتون بذارم.

آخرین مطالب
  • ۹۹/۰۴/۲۰
    دژ
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۱۷ تیر ۹۹، ۲۲:۳۰ - آقای سه نقطه
    :|
  • ۱۲ خرداد ۹۹، ۲۳:۵۳ - ناشناس
    ببخشید

سنگ های کمیاب - سری دو

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۹، ۰۷:۰۳ ق.ظ

سنگ اوپال

اوپال سنگی جذاب از ترکیبات سیلیس و مقادیر مختلفی آب است که گره های نانو سیلیکونی کوچک آن با بازی رنگهای درخشان خود ویژگی منحصر به فردی به آن داده اند. امروزه بیش از 90% اوپال های گرانبهای جهان از استرالیا تولید می شوند. در گذشته باورهای باستانی زیادی درمورد قدرت ها و خواص سنگ اوپال وجود داشت. از طلسم های سیاه تا نیروی خوشبختی باعث شده جایگاه تاریخی خاصی بین فرهنگ های مختلف داشته باشد.

اوپال سنگی از جنس ماده سیلیکات های آبدار (3 – 10% آب در نوع گرانبها) و با ساختار شکلی آمورف (بی نظم) است... این گوهر دارای سختی 6.5 تا 5.5 در مقیاس موس و شفاف تا نیمه شفاف، وزن مخصوص 1.98 تا 2.20، رنگ خط سائیدگی سفید و جلای شیشه ای می باشد.

ناخالصی ها در این کانی شامل فیلم های نازک رنگی، کریستال های کوچک منشوری که در نوع مکزیک دیده می شود و اوپالسنس در نوع شیری رنگ هستند. پدیده بازی رنگ در این گوهرسنگ به دلیل شکست نوری بین گلوله های سیلیسی بوجود می آید.

اوپال سیاه پدیده فلورسنس ندارد ولی نوع سفید آن می تواند درخشندگی سفید رنگ یا فلروسنس داشته باشد. این کانی ممکن است همراه ماسه سنگ، مارل، لیمونیت، ریولیت و بازالت یافت شود. اُپال های معمولی در کنار انواع قلوه ای و ماتریکسی مشاهده می شوند.

اوپال ها به طرز منصفانه ای از الماس صورتی زیاد تر هستند اما اوپال سیاه کمی کمیاب تر است. اوپال سیاه مخصوصا اوپال های لبه روشن در ولز جنوبی استرالیا پیدا می شوند، این سنگ های اعجاب انگیز حدود ۲۳۰۰ دلار برای هر قیراط قیمت دارد.
اگر چه لای های رسوبی کمی از این سنگ در ژاپن و آرکانزاس از بنیتویت استخراج شده است، به همین دلیل متوجه شدند فقط معدن تجاری بازرگانی بنتویت در سن بنیتو کالیفرنیا این سنگ کمیاب را بسیار تولید می کند و به همین دلیل معادن کمی این سنگ را تولید می کنند و همین این سنگ را کمیاب کرده است.

  • علیرضا امینیان

سنگ اوپال

فلورسنس